کد مطلب:557 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:282

دعانویسی و استخاره
س 1432: آیا پرداخت و دریافت پول در قبال نوشتن دعا جایز است؟





دریافت یا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعاهای وارده اشكال ندارد.





س 1433: دعاهایی كه نویسندگان آنها ادعا می كنند كه در كتابهای قدیمی دعا نقل شده اند، چه حكمی دارند؟ و آیا این ادعیه از نظر شرعی معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حكمی دارد؟





اگر دعاها از ائمه اطهار «علیهم السلام» نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد،تبرّك جستن به آنها اشكال ندارد. همانگونه كه تبرّك جستن به دعاهای مشكوك به این امید كه از معصوم «علیه السلام» باشند، اشكال ندارد.





س 1434: آیا عمل به استخاره واجب است؟





الزام شرعی در عمل به استخاره وجود ندارد ولی بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.





س 1435: بنابر آنچه گفته می شود كه در كارهای خیر نیازی به استخاره نیست. آیا در مورد كیفیت انجام آنها و یا در مورد مشكلات پیش بینی نشده ای كه در خلال انجام آنها ممكن است پیش بیاید، استخاره جایز است؟ و آیا استخاره راهی برای شناخت غیب محسوب می شود یا اینكه فقط خدا از آن آگاه است؟





استخاره برای رفع حیرت و تردید در انجام كارهای مباح است ، اعم از اینكه تردید در اصل عمل باشد یا در چگونگی انجام آن .بنابر این در كارهای خیر كه در آنها حیرت وجود ندارد، استخاره لازم نیست و همچنین استخاره برای آگاهی از آینده شخص یا عمل نمی باشد.





س 1436: آیا در مواردی مثل تقاضای طلاق یا عدم آن استخاره با قرآن صحیح است؟ و در صورتی كه شخصی استخاره كند ولی طبق آن عمل نكند، حكم چیست؟





جواز استخاره با قرآن یا تسبیح اختصاص به مورد خاصی ندارد، بلكه در هر امر مباحی كه شخص راجع به آن تردید و حیرت داشته باشد بطوری كه قادر بر اتخاذ تصمیم نباشد، می توان استخاره گرفت و از نظر شرعی عمل به استخاره واجب نیست هر چند بهتر است انسان با آن مخالفت نكند.





س 1437: آیا استخاره با تسبیح یا قرآن درمسائل سرنوشت ساز مانند ازدواج جایز است؟





شایسته است انسان در اموری كه می خواهد راجع به آنها تصمیم بگیرد، ابتدا تأمل و دقت كند و یا با افراد با تجربه و مورد اطمینان مشورت نماید و در صورتی كه با این كارها تحیّر او برطرف نشد، می تواند استخاره كند.





س 1438: آیا چند بار استخاره برای یك كار صحیح است؟





چون استخاره برای رفع حیرت است، بنابر این بعد از برطرف شدن حیرت با استخاره اول ، تكرار آن معنی ندارد مگر آنكه موضوع تغییر كند.





س 1439: گاهی مشاهده می شود نوشته هایی كه متضمّن معجزات امام رضا «علیه السلام» هستند با قرار دادن آنها بین صفحه های كتابهای زیارت كه در زیارتگاهها و مساجد وجود دارند، در بین مردم توزیع می شوند و ناشر آنها هم در زیر آنها نوشته است كه هر كس آن معجزه ها را بخواند واجب است آنها را به تعداد خاص بنویسد و در بین مردم توزیع كند تا به حاجت خود برسد، آیا این مطلب صحیح است؟ و آیا بر كسی كه آنها را می خواند، واجب است كه به درخواست ناشر عمل نماید؟





از نظر شرعی دلیلی بر اعتبار این امور وجود ندارد و كسی هم كه آنها را می خواند ملزم به عمل به درخواست ناشر مبنی بر نوشتن آنها نیست.